top of page

Käytetyn auton virheen arviointi ja korjaaminen

Käytetyn auton virheen arviointi ja korjaaminen: Milloin myyjä vastaa ja miten hyvitys määräytyy?


car repairman looking for what is wrong with the car

Käytetyn auton ostaminen voi olla jännittävä, mutta samalla riskialtis prosessi. Vaikka auto näyttäisi päällisin puolin moitteettomalta, voi sen kuntoon liittyä piileviä vikoja, jotka paljastuvat vasta myöhemmin. Kuluttajansuojalaki on kuitenkin ostajan puolella ja tarjoaa turvaa tilanteissa, joissa autossa ilmenee virhe.



Virhearvioinnin lähtökohdat


Käytetyn auton virhearviointi on monitahoinen prosessi, jossa otetaan huomioon useita tekijöitä. Auton ikä, ajomäärä, hinta ja myyjän tai tämän edustajan antamat tiedot ovat keskeisiä arvioinnin perusteita. Kuluttajansuojalaki suojaa ostajaa tilanteessa, jossa auton kunto on huonompi kuin näiden tekijöiden perusteella voisi olettaa. Virheen voidaan katsoa olevan olemassa, jos:


  1. se ei vastaa sovittua

  2. se ei täytä yleisiä vaatimuksia

  3. asennus tai asennusohje ei vastaa sovittua tai poikkeaa yleisistä vaatimuksista 

  4. myyjä on laiminlyönyt tarpeelliset tietoturva- ja muut päivitykset 

  5. jollain muulla on omistus-, pantti- tai muu oikeus tavaraan, eikä kuluttajan kanssa ole sovittu tällaisesta rajoituksesta. 


käytännössä tyypillisimpiä virhevastuun soveltamisen kohteita näistä ovat kohdat 1 ja 2. 

On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että käytetyn auton ostamiseen liittyy aina riski. Myyjä ei ole vastuussa vioista, jotka johtuvat auton normaalista kulumisesta, kuten esimerkiksi pienten naarmujen tai kulumien osalta. Mitä vanhempi, enemmän ajettu ja edullisempi auto on kyseessä, sitä enemmän ostajan voidaan olettaa varautuvan tällaisiin normaaleihin kulumisen merkkeihin ja siihen, että auto saattaa vaatia joitakin korjauksia.


Virhearvioinnissa on siis kyse tasapainosta ostajan oikeutettujen odotusten ja käytetyn auton luonteen välillä. Auton ikä, ajomäärä ja hinta luovat perustellun odotuksen auton kunnosta, mutta samalla on ymmärrettävä, että käytetty auto ei ole uusi ja siinä voi olla normaalia kulumista.


Virheen oikaisu korjaamalla


Jos autossa todetaan virhe, kuluttajalla on ensisijaisesti oikeus vaatia virheen oikaisua eli korjaamista. Tämä tarkoittaa, että myyjän on korjattava vika omalla kustannuksellaan kohtuullisessa ajassa, ilman että auton arvo alenee tai ostajalle aiheutuu huomattavaa haittaa. Uudistetun kuluttajansuojalain mukaan yrityksellä on lähtökohtaisesti yksi korjausyritys käytettävissään. Tämä on merkittävä muutos aiempaan käytäntöön, jossa korjauskierteet saattoivat pitkittyä kohtuuttomasti.


Milloin korjaus ei ole maksuton?


Vaikka lähtökohtana on virheen maksuton korjaus, on tilanteita, joissa ostaja voi joutua osallistumaan korjauskustannuksiin. Näin voi käydä, jos auton kunto kohenee korjauksen myötä ikäänsä ja ajomääräänsä nähden. Esimerkiksi jos vanhaan autoon vaihdetaan uusi osa, jonka odotettu käyttöikä ylittää auton jäljellä olevan käyttöiän, katsotaan, että ostaja saa tästä hyötyä. Tällöin kuluttajariitalautakunta voi päättää, että ostaja osallistuu korjauskustannuksiin kohtuulliselta osin.


Korjauskustannusten jakaminen on kuitenkin aina tapauskohtaista harkintaa. Arvioinnissa otetaan huomioon muun muassa virheen laatu, auton ikä, ajomäärä, kauppahinta ja osapuolten väliset sopimukset.


Milloin korjaaminen ei ole mahdollista?


Joskus virheen korjaaminen ei ole mahdollista tai se olisi kohtuuttoman kallista suhteessa auton arvoon. Tällöin ostajalla on oikeus vaatia muita hyvityksiä, kuten hinnanalennusta tai kaupan purkua. Hinnanalennus on yleinen hyvitysmuoto esimerkiksi silloin, kun autossa on useita pieniä vikoja, joiden korjaaminen olisi kokonaisuutena liian kallista. Kaupan purku tulee kyseeseen vain, jos virhe on olennainen ja autoa ei voida saattaa sopimuksenmukaiseen kuntoon muilla keinoin.


Milloin kannattaa kääntyä juristin puoleen?


Jos autokaupassa ilmenee riitaa virheen korjaamisesta tai muista hyvityksistä, kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen. Erikoistunut lakimies voi auttaa sinua selvittämään oikeutesi ja velvollisuutesi sekä neuvottelemaan myyjän kanssa. Tarvittaessa lakimies voi myös edustaa sinua kuluttajariitalautakunnassa tai tuomioistuimessa.


Riitatilanteet


Jos et pääse sopuun myyjän kanssa, voit kääntyä kuluttajariitalautakunnan puoleen. Kuluttajariitalautakunta on puolueeton elin, joka auttaa kuluttajia ja yrityksiä ratkaisemaan riitoja. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että kuluttajariitalautakunta on tällä hetkellä ruuhkautunut ja ratkaisua voi joutua odottamaan pitkään, jopa 1-2 vuotta.


Nopeamman ratkaisun saavuttamiseksi suosittelemme kääntymään suoraan juristin puoleen. Me Naskalilla autamme sinua selvittämään asiaa ja neuvottelemaan myyjän kanssa sovinnollisen ratkaisun löytämiseksi. Useimmat autokauppariidat ratkeavat sovintosopimuksella, jolloin vältytään aikaa vievältä ja kalliilta oikeudenkäynniltä.


Vakuutuksen hyödyntäminen


Ennen juristin palkkaamista kannattaa tarkistaa, kattaako oikeusturvavakuutuksesi asianajokulut. Oikeusturvavakuutus sisältyy usein koti-, auto- tai ammattiliiton jäsenyyteen. Mikäli vakuutuksesta löytyy kattavuus, omavastuuosuus kuluista jää yleensä noin 15 prosenttiin kokonaissummasta. Omavastuuosuus on tyypillisesti noin 300–1500 euroa riippuen siitä, joudutaanko asia viemään oikeuteen asti. 


Mikäli sinulla ei ole oikeusturvavakuutusta, käy läpi myös kotivakuutus joka kattaa tyypilliusesti kotitaloudessa asuvan henkilön asianajokulut käytetyn auton riita-asiassa. Myös laajempi autovakuutus voi kattaa asianajokulut jolloin omavastuu jää tyypillisisesti satoihin euroihin.


Hyvä uutinen on, että valtaosa kauttamme hoidetuista autokauppariidoista ratkeaa sovintosopimuksella ilman oikeudenkäyntiä (yli 90 %). Tämä tarkoittaa, että omavastuusi todennäköisesti pysyy lähempänä edullisempaa 300 euron rajaa.


Käräjäoikeus viimeisenä keinona


Jos sovintoa ei synny, voit viedä asian käräjäoikeuteen. Käräjäoikeuden päätös on sitova, mutta oikeudenkäynti on usein aikaa vievä ja kallis prosessi. Siksi sovinnollinen ratkaisu on yleensä suositeltavampi vaihtoehto.


Muista, että jokainen autokauppa on yksilöllinen, ja virhearviointi riippuu monista tekijöistä. Älä epäröi ottaa yhteyttä lakiasiaintoimisto Naskaliin, jos tarvitset apua autokauppaan liittyvissä asioissa.


Jätä meille tarjouspyyntölomakkeella yhteystietosi ja voimme keskustella tapauksestasi. Tämä on maksuton, sillä tarjoamme kaikkiin riita-asioihin ilmaisen kunsultaation / aloitustapaamisen. Aloitustapaaminen voidaan helposti järjestää myös puhelimitse.


Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

OTA YHTEYTTÄ

Lakiasiaintoimisto Naskali Oy

Y-tunnus: 3256316-6

Teiskontie 1

33500 Tampere

050 556 7555

toimisto@lakinaskali.fi

Ota meidät seurantaan

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page